Wat ik mis in plannen voor vmbo

Met dank overgenomen van T.M. (Tanja) Jadnanansing i, gepubliceerd op maandag 15 december 2014, 17:32.

Staatssecretaris Dekker presenteerde maandag zijn plannen voor het vmbo. Betere loopbaanoriëntatie, een duidelijker en kleiner onderwijsaanbod, doorlopende leerroutes en betere regionale samenwerking, stuk voor stuk prima punten. Toch verliest de staatssecretaris een belangrijk thema uit het oog: het onderwijs leidt jongeren niet alleen op voor een baan maar ook voor een goede plek in de samenleving. Ik wil aandacht voor burgerschap, ondernemendheid en vakmanschap. Helaas blijven deze thema’s onderbelicht in de plannen.

Elke maandag geef ik zelf les aan ‘mijn’ klas in Amsterdam Zuid-Oost. Op basis van hun verhalen was het mij al lang duidelijk dat het vmbo onze aandacht verdient, meer dan nu het geval is. Hier spelen niet alleen vragen over het werk dat jongeren gaan doen, maar proef ik ook hun onrust als het gaat over racisme of hun kansen op een mooie toekomst in een veranderde wereld. Wat houdt het in om mee te kunnen draaien in de samenleving en hoe ga je om met een toekomst die soms onzeker lijkt en soms onzeker is.

In de plannen van de staatssecretaris wendt hij zich tot de werkgevers, ik vraag mij af of die jongeren met dit soort vragen kunnen helpen. Daarnaast besteedt hij nauwelijks aandacht aan ongelijkheid en de kansen die alle jongeren verdienen. Onderwijs is de deur naar een mooier leven, maar er is geen aandacht voor het feit dat voor sommige jongeren deze deur potdicht zit. Hij gaat dan ook niet in op mijn kritiek dat stappelen voor veel vmbo-scholieren lastig is en blijft en de zorgen die de Onderwijsraad op dit punt heeft. Ik wil meer mogelijkheden voor jongeren om zich tijdens het opleiding te ontwikkelen en uit te dagen om meer uit zich zelf te halen. Scholen moeten hier actief op inzetten.

In plaats daarvan lijkt hij het onderwijs verder dicht te timmeren en krijgen jongeren minder kans om de keuzes die ze op jonge leeftijd moeten maken bij te stellen of later in hun leven door te groeien. De echte uitdagingen worden zo niet aangepakt en te veel leunt de staatssecretaris op het bedrijfsleven. Terwijl voor ons voorop staat dat onderwijs een publieke zaak en een publieke taak is. Onderwijs moet niet alleen jongeren klaarstomen voor een baan, het moet jongeren klaarstomen voor een mooie toekomst. Ik wil dat hier aandacht voor komt en maak mij sterk voor beroepsonderwijs dat aandacht heeft voor burgerschap, ondernemendheid en vakmanschap. Vmbo’s die jongeren leren omgaan met een veranderende wereld!