Meer duidelijkheid over passagiersrechten

Met dank overgenomen van C.M. (Corien) Wortmann-Kool i, gepubliceerd op woensdag 5 februari 2014, 3:09.

Ik ben blij dat er nu eindelijk meer duidelijkheid komt in welke situaties luchtvaartpassagiers aanspraak kunnen maken op compensatie en vergoedingen. Het parlement neemt vandaag een rapport aan over deze rechten.

De herziening van de regels bleek nodig, toen een IJslandse aswolk het Europese luchtruim in 2010 grondig ontregelde. Passagiers voerden vele processen wat nu precies de `uitzonderlijke omstandigheden´ zijn waarbij de passagiers geen vergoeding krijgen. Het is daarom goed dat het parlement nu heeft besloten de lijst met uitzonderlijke omstandigheden te laten aanpassen. Zo weten luchtvaartpassagiers eindelijk waar ze aan toe zijn.

Passagiers krijgen betere informatie over hun rechten. Dankzij minder bureaucratie kunnen gedupeerde reizigers makkelijker een klacht indienen. De passagiers krijgen ook betere bescherming als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Ook is het goed nieuws dat reizigers nooit meer extra toeslag hoeven te betalen wanneer zij een tas met duty free aankopen bij zich hebben in de handbagage.