Brief regering; EY-rapport: Private equity in de zorg (Zvw en Wlz) - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2024

Deze brief is onder nr. 141 toegevoegd aan wetsvoorstel 36410 XVI - Vaststelling begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2024.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2024; Brief regering; EY-rapport: Private equity in de zorg (Zvw en Wlz)
Document­datum 16-04-2024
Publicatie­datum 16-04-2024
Nummer KST36410XVI141
Kenmerk 36410 XVI, nr. 141
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-

2024

36 410 XVI

Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2024

Nr. 141

BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 16 april 2024

Afgelopen jaar was er veel maatschappelijke en politieke aandacht voor de rol van private equity-investeerders in de zorg, onder andere door een aantal incidenten bij commerciële ketens in de huisartsenzorg. In een aantal debatten met uw Kamer over de zorg is daar aandacht aan besteed en zijn verschillende moties ingediend en aangenomen1.

Naar aanleiding van deze moties heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een onderzoek laten uitvoeren naar verschillende aspecten van private equity in de zorg. Het doel van het onderzoek, dat door EY is uitgevoerd, was een objectief beeld te krijgen van de gevolgen van private equity-financiering op de zorg. Bijgaand treft u het EY-rapport «Private equity in de zorg» aan.

EY is gevraagd twee deelaspecten te onderzoeken:

  • 1) 
    de huidige omvang van private equity-financiering in de verschillende sectoren van de zorg (Zvw en Wlz), en
  • 2) 
    de effecten van private equity-financiering op de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg.

Uit het onderzoek van EY is gebleken dat er in totaal 35 private equity-partijen actief zijn in zorginstellingen die direct of indirect zorg leveren die valt onder de Zorgverzekeringswet en/of de Wet langdurige zorg. Het aantal partijen is het grootst in de mondzorg (11 actieve partijen), gevolgd door de medisch specialistische zorg (8 partijen) en de VVT-sector (7 partijen). De huidige omvang van private equity in termen van het

1 motie vd Berg/Dijk d.d. 20 juni 2023 (Kamerstuk 36 360 XVI, nr. 17), motie Bushoff/vd Berg d.d. 12 september 2023 (Kamerstuk 33 578, nr. 110), motie Marijnissen/Bikker bij de APB d.d.

21 september 2023 (Kamerstuk 36 410, nr. 19), motie Bikker/Omtzigt d.d. 21 september 2023 bij de APB (Kamerstuk 36 410, nr. 30)

kst-36410-XVI-141 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024

aandeel in de wettelijke geldstromen uit hoofde van de Zorgverzeke-ringswet en de Wet langdurige zorg verschilt per sector.

Uit het onderzoek blijken tevens geen aantoonbare verschillen (op basis van de beschikbare data) tussen zorginstellingen met PE-participatie en die zonder PE-participatie wat betreft de publieke belangen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid.

Ik beraad mij op de uitkomsten van dit onderzoek, mede in relatie tot de door uw Kamer aangenomen moties en zal uw Kamer in het tweede kwartaal van 2024 een inhoudelijke reactie op dit rapport toesturen.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

  • C. 
    Helder

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 410 XVI, nr. 141 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.