Grensoverschrijdende registratie van voertuigen in EU moet eenvoudiger

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op donderdag 21 maart 2013, 16:22.

1, 5 miljard euro kan jaarlijks worden bespaard wanneer de grensoverschrijdende registratie van voertuigen wordt vereenvoudigd. Problemen met de overdracht van voertuigen van de ene lidstaat naar de andere staat in de top 20 van problemen waar Europeanen over klagen. Afgelopen woensdag bespraken de leden in een hoorzitting het voorstel van de Commissie over de vereenvoudiging van registratie van motorvoertuigen met deskundigen. De Nederlandse liberaal Toine Manders i stelt het verslag op.

Woon-werkverkeer in de grensgebieden of het kopen van een tweedehands auto in een andere lidstaat zou in de toekomst makkelijker moeten worden. Het EP i onderzoekt het Commissievoorstel voor vereenvoudiging van de overbrenging van motorvoertuigen van de ene lidstaat naar de andere. Rapporteur i Toine Manders zei hierover: "We willen bewijzen dat de interne markt werkt".

Het voorstel van de Commissie heeft drie doelstellingen: verduidelijk in welk land de burgers hun auto moeten registreren als ze wonen in het ene land en hun auto meestal in een andere lidstaat gebruiken (bijvoorbeeld forenzen); het vereenvoudigen van de herregistratie procedures en het creëren van een Europese database, zodat documenten kunnen worden uitgewisseld tussen de lidstaten.

Waarom nieuwe regels?

Als je een auto in een andere lidstaat koopt, is het momenteel wettelijk onmogelijk deze naar uw eigen land te rijden zegt Claudia May van de Duitse automobielclub ADAC. De nationale tijdelijke kentekenplaten worden niet geaccepteerd in andere lidstaten en daardoor kan de auto niet worden verzekerd.

Momenteel kunnen huurauto's die in een lidstaat zijn geregistreerd niet naar een andere lidstaat worden gebracht voor de verhuur volgens John Lewis van Lease Europe. In de zomer is er een grote vraag naar auto's in Zuid-Europa en dus stijgen daar de prijzen. Indien autoverhuurbedrijven geregistreerde auto's in het noorden naar het zuiden zouden mogen brengen, zou het tijdelijke tekort dalen en daarmee zouden de prijzen zakken.

Er is geen data-uitwisselingsysteem dat alarm slaat wanneer een gestolen auto opnieuw wordt geregistreerd in een andere lidstaat. Met een Europese database kan dit probleem worden opgelost en fraude worden bestreden.

Volgende stappen

De vervoerscommissie gaat in mei beginnen met de besprekingen over het verslag van Manders en stemming is gepland voor oktober.

REF. : 20130318STO06609