De Europese Commissie en de UEFA geven consumententips voor fans die naar de EURO 2012 gaan

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op vrijdag 1 juni 2012.

Europese Commissie - Persbericht

De Europese Commissie en de UEFA geven consumententips voor fans die naar de EURO 2012 gaan

Brussel, 1 juni 2012 - Vandaag starten EU-commissaris voor gezondheid en consumentenbeleid John Dalli i en UEFA-voorzitter Michel Platini een gezamenlijke consumentenvoorlichtingscampagne om fans die naar de EURO 2012 reizen, advies te geven. Een website, die vandaag is geopend en die via de homepage van UEFA Euro 2012 en veel andere websites, waaronder die van de Europese bureaus voor consumentenvoorlichting toegankelijk is, geeft tips over hoe u uw reis het best kan voorbereiden en wat u moet doen als u in Polen zelf of na uw terugreis consumentenproblemen ondervindt1 (http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/uefa_euro_2012/index_en.htm). Het contactcentrum van Europe Direct i zal alle onlinevragen over algemene EU-consumentenrechten in 23 talen beantwoorden, terwijl een consumenteninfolijn van de Poolse consumentenbond Federacja Konsumentów in het Engels juridische hulp zal bieden aan iedereen die in Polen met consumentenproblemen wordt geconfronteerd. Voor de voetbalfans zullen in de populaire hotels posters over deze diensten worden aangeplakt.

Commissaris Dalli zei hierover het volgende: "Ik weet dat de fans zich volledig op de prestaties van hun favoriete ploeg tijdens het Europese kampioenschap concentreren. Des te belangrijker dus om ervoor te zorgen dat niets de pret bederft! De fans kunnen enkele praktische tips krijgen over hoe ze problemen moeten aanpakken die ze als consument kunnen ondervinden, zoals vertraagde vluchten, verlies van bagage, of hoteldiensten die niet helemaal overeenkomen met wat, toen zij boekten, in de brochure werd gepresenteerd."

UEFA-voorzitter Michel Platini zei: “Ik ben heel blij dat de UEFA en de Europese Commissie weer hebben samengewerkt om praktische tips te geven en de consument bij te staan. Dankzij dit initiatief zullen fans uit alle landen nog meer van hun verblijf in Polen en Oekraïne kunnen genieten."

De infolijn

De consumenteninfolijn zal van 1 juni tot en met 31 juli 2012 openstaan om alle vragen van fans over consumentenproblemen tijdens hun verblijf in Polen te beantwoorden. De infolijn zal door de Poolse consumentenbond (Federacja Konsumentów) worden gerund en door het Poolse Bureau voor mededinging en consumentenbescherming en de Europese Commissie worden gefinancierd. Zij zal juridisch advies verstrekken voor de oplossing van concrete problemen in Polen.

  • Gratis consumenteninfolijn: 800 007 707 (vanaf een vaste telefoon in Polen of een mobiele telefoon met Poolse operator)
  • Consumenteninfolijn +48 228275474 (vanaf een mobiele telefoon met buitenlandse operator; normaal tarief, inclusief roaming)

Voorts zal Europe Direct deze dienst ondersteunen door vragen in de 23 talen van de EU te beantwoorden. Populaire vragen over de rechten van de consument variëren van waar u recht op hebt als uw vlucht wordt geannuleerd, tot wat u moet doen als u een product hebt gekocht dat gebreken vertoont of als u naar de dokter moet of welke documenten u nodig hebt om naar Oekraïne te reizen.

Het webformulier voor bijstand

U kunt met Europe Direct contact opnemen via een webvoorlichtingsdienst in de 23 EU-talen. Deze dienst beantwoordt algemene vragen over alle kwesties in verband met EU-aangelegenheden gemiddeld binnen drie werkdagen en speelt vragen zo nodig door aan bevoegde diensten.

http://europa.eu/europedirect/

Hebt u meer informatie nodig?

De EU/UEFA-campagne wordt gevoerd met de steun van het netwerk van 29 Europese consumentencentra (ECC-Net). Het ECC-Net kan fans advies over consumentenzaken geven vóór ze vertrekken en hun ook steun bieden - door contact op te nemen met bedrijven of door klachten op te volgen ‑ wanneer ze weer thuis zijn.

De contactgegevens van de 29 Europese consumentencentra zijn te vinden op:

http://ec.europa.eu/consumers/ecc/contact_nl.htm

Er is een ECC in alle EU-landen en in Noorwegen en IJsland, maar niet in Oekraïne. Bij ernstige problemen wordt nu aan EU-burgers die buiten de EU reizen, consulaire bescherming geboden door het consulaat van hun land van herkomst of dat van een andere lidstaat van de EU.

Achtergrond: UEFA EURO 2012

De "EURO" is het Europese voetbalkampioenschap van de UEFA, dat om de vier jaar plaatsvindt. De UEFA EURO 2012 vindt plaats in Polen en Oekraïne, die samen als gastland optreden. Verwacht wordt dat zo'n 4 miljoen voetbalfans naar de wedstrijden komen kijken, zowel in de stadions als op grote televisieschermen in speciale fanzones.

De openingswedstrijd vindt plaats op 8 juni in Warschau. De finale zal op 1 juli in Kiev worden gespeeld. De wedstrijden vinden plaats in acht verschillende steden in beide landen. Aan het kampioenschap nemen 16 ploegen deel, verdeeld in vier groepen van elk vier ploegen. Groep A: Polen, Griekenland, Rusland en Tsjechië. Groep B: Nederland, Denemarken, Duitsland en Portugal. Groep C: Spanje, Italië, Ierland en Kroatië. Groep D: Oekraïne, Zweden, Frankrijk en Engeland.

Meer informatie over de EURO 2012 vindt u op:

http://www.uefa.com/uefaeuro/season=2012/matches/index.html

Meer informatie over uw rechten als consument vindt u op:

http://ec.europa.eu/consumers/index_en.htm

 

Contactpersonen:

Frédéric Vincent (+32 22987166)

Aikaterini Apostola (+32 22987624)

1 :

De website geeft ook tips voor de voorbereiding van uw reis en over wat u moet doen wanneer u tijdens uw verblijf in Oekraïne als consument problemen hebt.