Burgerrechten, een tastbare realiteit: vijfhonderd informatiecentra voor burgers in heel Europa

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op maandag 18 maart 2013.

Europese Commissie

Persbericht

Brussel, 18 maart 2013

Burgerrechten, een tastbare realiteit: vijfhonderd informatiecentra voor burgers in heel Europa i

Viviane Reding i, vicevoorzitter van de Europese Commissie, en Othmar Karas i, vicevoorzitter van het Europees Parlement i, presenteren vandaag een nieuwe generatie Europe Direct i-informatiecentra. Het nieuwe netwerk biedt burgers nog meer mogelijkheden om praktische informatie en advies te krijgen over hun rechten in de Europese Unie i. Er zijn nu in Europa meer dan vijfhonderd informatiecentra, die vijfhonderd miljoen Europeanen bedienen. Later dit jaar komt Kroatië erbij. De presentatie vindt plaats nu vertegenwoordigers van de centra in Brussel bijeen zijn gekomen voor de jaarlijkse algemene vergadering van het Europe Direct-netwerk.

“De Europe Direct-informatiecentra zijn de eerste linie - het gezicht, de ogen, oren en mond van ons beleid en de rechten van burgers in de praktijk,” aldus vicevoorzitter Viviane Reding, commissaris voor justitie, grondrechten en burgerschap. “De cijfers zijn indrukwekkend: de centra hebben alleen vorig jaar al meer dan een miljoen vragen te beantwoorden gekregen. We breiden het netwerk daarom uit, zodat de informatiecentra de burgers van dienst kunnen blijven door antwoord te geven op hun vragen en het debat over Europa op plaatselijk niveau te stimuleren.

De nieuwe centra zijn door de Europese Commissie voor vijf jaar gekozen na een openbare aanbesteding. De contractanten worden door de Europese Commissie gecofinancierd en mogen de naam “Europe Direct-informatiecentrum” gebruiken. De meeste centra worden gerund door regionale of plaatselijke autoriteiten, verenigingen of kamers van koophandel.

De eerste generatie infocentra dateert van 2005. Sindsdien zijn steeds meer Europeanen met hun vragen bij de centra gekomen. Alleen al de laatste vier jaar kregen de centra maar liefst 3,3 miljoen vragen van bezoekers te behandelen, organiseerden ze meer dan 41.000 evenementen en beantwoordden ze meer dan een miljoen e-mails.

Het Europe Direct-netwerk speelt een cruciale rol: het biedt mensen in hun eigen land een rechtstreekse lijn naar de EU en spreekt hen aan op een manier die relevant en begrijpelijk is. De aankondiging van vandaag maakt deel uit van het Europees Jaar van de burger 2013, dat in het teken staat van de Europese burgers en hun rechten. Het hele jaar 2013 zullen vicevoorzitter Reding en haar collega-commissarissen samen met nationale en plaatselijke politici in debat gaan met burgers in heel Europa - om te luisteren en vragen te beantwoorden.

Achtergrond

Het Europe Direct-informatienetwerk is in 2005 van start gegaan. De Europese Commissie geeft via de centra in de lidstaten voorlichting aan het publiek. De dienstverlening van de centra is gratis.

De centra worden gecofinancierd en krijgen van de Commissie per jaar maximaal 25.000 euro voor hun informatieactiviteiten over de EU. Het totale EU-budget voor alle centra blijft ongewijzigd: maximaal 11,4 miljoen euro per jaar.

Onder de naam “Europe Direct” zijn vier verschillende diensten kosteloos beschikbaar voor alle burgers:

  • het Europe Direct-contactcentrum is een informatiedienst voor alles wat de EU betreft, die in de hele EU per telefoon en e-mail bereikbaar is;
  • de Europe Direct-informatiecentra zijn plaatselijke contactpunten. Zij bieden informatie aan en beantwoorden vragen over allerlei zaken in verband met de EU. Iedereen krijgt persoonlijk antwoord, waarbij rekening wordt gehouden met de plaatselijke context. Goed opgeleid personeel maakt contact met de mensen door het organiseren van evenementen op scholen, debatten met regionale politici en presentaties over Europa op beurzen. Elk jaar worden meer dan een miljoen vragen gesteld. De Europese besluitmakers komen daardoor ook meer te weten over de behoeften en zorgen van de mensen;
  • de Europese documentatiecentra stimuleren onderwijs en onderzoek over EU-integratie. Deze documentatiecentra bieden een grote verscheidenheid aan documenten over Europese aangelegenheden en moedigen academici aan om het debat over Europa aan te gaan;
  • de Team Europe-sprekers weten alles over EU-zaken. Zij zijn specialisten op allerlei gebieden in verband met de EU en spreken over Europa op conferenties, universiteiten en scholen.

Voor meer informatie

Directe link naar Europe Direct:

http://europa.eu/europedirect/index_nl.htm

Kaart met alle Europe Direct-informatiecentra:

http://europa.eu/europedirect/meet_us/interactive_map/index_nl.htm

Debatten met burgers over de toekomst van Europa:

http://ec.europa.eu/european-debate/index_nl.htm

Europees Jaar van de burger:

http://europa.eu/citizens-2013/nl/home/

Homepage van vicevoorzitter Viviane Reding, EU-commissaris voor justitie:

http://ec.europa.eu/reding

Volg Viviane Reding op Twitter: @VivianeRedingEU

 

Contacts :

Mina Andreeva (+32 2 299 13 82)

Natasha Bertaud (+32 2 296 74 56)

BIJLAGE

  • 1. 
    De nieuwe generatie Europe Direct-informatiecentra (EDIC’s)
 

Aantal EDIC’s per lidstaat (2013-2017)

Lidstaat

Aantal EDIC’s

België

12

Bulgarije

15

Cyprus

3

Denemarken

5

Duitsland

55

Estland

9

Finland

8

Frankrijk

50

Griekenland

19

Hongarije

20

Ierland

8

Italië

48

Letland

9

Litouwen

10

Luxemburg

2

Malta

3

Nederland

14

Oostenrijk

11

Polen

31

Portugal

19

Roemenië

31

Slovenië

7

Slowakije

12

Spanje

47

Tsjechië

13

Verenigd Koninkrijk

18

Zweden

20

Totaal

499

  • 2. 
    Activiteiten van de Europe Direct-informatiecentra in 2012
 

Activiteiten van de Europe Direct-informatiecentra per lidstaat

(indicatieve statistieken voor 2012)

Lidstaat

Aantal EDIC’s geselecteerd voor 2009-2012

Aantal persoon­lijke contacten (bezoeken, mails, telefoongesprek­ken e.d.)

Aantal publi­caties (versla­gen, folders, newsletters, audiovisueel materiaal enz.

Aantal ge­or­ga­ni­seer­de evene­men­ten

België

10

8324

194

151

Bulgarije

14

48906

315

335

Cyprus

2

2832

25

1

Denemarken

4

5531

75

9

Duitsland

59

163959

867

459

Estland

8

9097

123

56

Finland

23

35742

122

105

Frankrijk

56

123256

750

505

Griekenland

18

12437

250

32

Hongarije

18

23685

159

214

Ierland

7

11104

60

55

Italië

49

179731

894

695

Letland

9

9099

224

125

Litouwen

10

17933

160

28

Luxemburg

2

5022

1

1

Malta

2

3003

31

16

Nederland

13

25721

267

59

Oostenrijk

11

12647

215

38

Polen

27

58624

590

612

Portugal

16

8124

195

84

Roemenië

31

36643

901

257

Slovenië

6

19847

106

121

Slowakije

12

6610

66

68

Spanje

47

102657

912

402

Tsjechië

11

5504

315

132

Verenigd Koninkrijk

16

70184

172

167

Zweden

19

30731

258

175

TOTAAL

500

1036953

8247

4902

  • 3. 
    Meer dan een miljoen persoonlijke contacten in 2012: verdeling

1.036.953 persoon­lijke contacten (bezoeken, mails, telefoongesprek­ken e.d.)

 
Burgerrechten, een tastbare realiteit: vijfhonderd informatiecentra voor burgers in heel Europa
Bron: Europese Commissie: Rapid persberichten